Loonshots: cultivarea ideilor ţicnite ce aduc totuşi succesul

Titlul complet al cărţii este de fapt „Loonshots – Cum să cultivăm ideile țicnite care câștigă războaie, vindecă boli și transformă industrii” (originalul fiind „LOONSHOTS: How To Nurture The Crazy Ideas That Win Wars, Cure Diseases, and Transform Industries”), iar autorul este Safi Bahcall.

Despre autor

Loonshots: Cum să cultivăm ideile ţicnite care câştigă războaie, vindecă boli şi transformă industrii
Title: Loonshots: Cum să cultivăm ideile ţicnite care câştigă războaie, vindecă boli şi transformă industrii
Page Count: 520
Categorii: ,
Editor:
Published: 2019
Ce au în comun James Bond și medicamentul Lipitor? Ce putem învăța dintr-un pahar cu apă despre natura umană și despre istoria lumii? În Loonshots, fizicianul și antreprenorul Safi Bahcall dezvăluie un nou mod de a ne raporta la  misterele comportamentului diverselor grupuri, prin care sfidează tot ceea ce credeam că știm despre cultivarea descoperirilor revoluționare. Inspirându-se din teoria tranzițiilor de fază, Bahcall arată de ce echipele, companiile sau oricare grup care are de realizat…

SAFI BAHCALL a obținut un master în fizică la Harvard și doctoratul la Stanford. A fost cofondatorul și CEO al unei companii de biotehnologie care a creat noi medicamente de tratament al cancerului. În 2008 a fost desemnat E&Y New England Biotechnology Entrepreneur of the Year. În 2011 a fost cooptat în consiliul președintelui Obama de consultanți științifici pentru viitorul cercetării naționale. Locuiește în Cambridge, Massachussetts, împreună cu soția sa, cei doi copii ai săi și aproximativ 37 de cărți pentru preșcolari cu elefantul Gerald și purcelușul Piggy. Pentru mai multe informații accesați www.bahcall.com.

Idei și extrase

Vorbim despre o carte cu caracter clarificator. Autorul ne explică practic cheia şi explicaţia faptului că lumea a (cam) adoptat limba engleză (nu intrăm într-o discuţie legată de numărul de vorbitori, dacă e aşa sau nu, nu asta-i ideea). Pe lista mea de lecturi mai există o carte numită „De ce eşuează naţiunile”; şi, pentru moment cred că voi găsi corelaţii interesante cu cartea lui Bachall..

Preiau aici o parte din prezentare:

Ce au în comun James Bond și medicamentul Lipitor? Ce putem învăța dintr-un pahar cu apă despre natura umană și despre istoria lumii? În Loonshots, fizicianul și antreprenorul Safi Bahcall dezvăluie un nou mod de a ne raporta la  misterele comportamentului diverselor grupuri, prin care sfidează tot ceea ce credeam că știm despre cultivarea descoperirilor revoluționare.

Inspirându-se din teoria tranzițiilor de fază, Bahcall arată de ce echipele, companiile sau oricare grup care are de realizat un obiectiv vor suferi o metamorfoză rapidă, trecând de la susținerea unor noi idei trăsnite la respingerea lor rigidă, exact așa cum apa lichidă se va transforma brusc în gheață casantă. Loonshots identifică micile modificări de structură care controlează această tranziție, în același mod în care temperatura controlează transformarea apei în gheață.

Folosind exemple care variază de la răspândirea incendiilor forestiere până la vânătoarea teroriștilor online și poveștile despre hoți, genii și regi, Bahcall arată modul în care acest nou gen de știință ne ajută să înțelegem comportamentul companiilor și soarta imperiilor.

În ultimul deceniu, cercetătorii au aplicat instrumentele și tehnicile tranzițiilor de fază ca să înțeleagă modul în care zboară stolurile de păsări, în care înoată peștii, în care funcționează creierul, în care se comportă infractorii, în care izbucnesc epidemiile etc. Dacă știința secolului XX a fost modelată de căutarea legilor fundamentale, precum cele privind cuantele și gravitația, secolul XXI va fi modelat de un nou tip de știință. Loonshots este prima care aplică aceste instrumente ca să ne ajute să ne descătușăm potențialul de a crea și de a cultiva ideile smintite care schimbă lumea.

După ce ne plimbă prin istoria militară, sanitară şi tehnologică, Safi Bahcall ne explică esenţa succesului. Am punctat în articolul „Deşi ar trebui, organizarea unei companii nu e simplă”, un mod de calcul al unui aşa-numit „număr magic” al unei organizaţii. Depăşind acea valoare, dezvoltarea ideilor trăsnite (dar cu mare potenţial de a aduce succesul) devine practic imposibilă. Dar, autorul prezintă şi reţete care să permită creşterea acestei valori, cu păstrarea apetitului unei organizaţii de a dezvolta himerele smintite

În tot cazul, e o carte ce-ar trebui citită obligatoriu de oricine e pus într-o funcţie de decident, fie că vorbim de o companie sau de o naţiune.

SWOT

Puncte tari

• Capacitatea de selectare a exemplelor din atât de diverse domenii, cu menţinerea atenţiei şi scoaterea în evidenţă a elementelor comune.
  • Sintetizarea clară a „reţetei” succesului, care, trebuie subliniat, ţine de structură şi nu de „cultură organizaţională”.
  • Sublinierea capcanelor ce pot conduce la eşec, în lipsa respectării „reţetei”.

Puncte slabe

• Parcă se simte faptul că ultimele părţi ale cărţii au fost adăugate ulterior. Dar, asta nu afectează calitatea lucrării.

Aprecieri personale

Pe scurt, o carte ce mi-a plăcut. Pe lângă informaţii de natură istorică (desigur, o istorie a cunoaşterii), mi-a devenit clar de ce unele companii/structuri (inclusiv naţionale) pot avea succes, în vreme ce altele nu…

Concluzie

O carte de citit! De oricine vrea să-nţeleagă de ce ne merge rău. Şi cum am putea schimba lucrurile…

Cum apreciați acest articol?