Idee vs. structuri distructive: „V de la Vendetta”

0
(0)
James McTeigue
James McTeigue

Pornind de la articolul lui Daniel Iepure, „Elemente ezoterice in filmul «V for Vendetta»”, am fost chiar curios să văd acest film care, iată că nu întâmplător probabil îl are la cârmă pe James McTeigue, cunoscut și pentru contribuțiile la Corbul (2012) și trilogia Matrix (1999).

Ce pot face oamenii atunci când structuri ale statului (coordonate centralizat) vor să distrugă bunul simţ, armonia, păcea şi bunăstarea maselor? Păi, la nivel simbolic, pot folosi cunoscuta mască adoptată de Anonymous, cea care-l reprezintă pe Guy Fawkes (a se vedea și Guy Fawkes mask), un legendar personaj care, cu peste patru sute de ani în urmă a condus Complotul prafului de pușcă (1605), încercarea de asasinare a regelui Angliei, Iacob I (1603-1625), de către un grup de catolici. Detalii

Guy Fawkes
Guy Fawkes

Dincolo de nivelul simbolic, filmul în sine este o exemplificare a teoriei lui Taleb, conform căreia cel mai încăpățânat câștigă.

Complotul prafului de pușcă
Complotiștii

În spatele măştii stă o întreagă şi lungă poveste, şi (vorba eroului din film) „sub această mască se află o idee, […] iar ideile rezistă până şi gloanţelor”. Dincolo de acțiune, filmul este de fapt unul spiritual, care subliniază (încă o dată) forța ideilor. Există aici aspecte foarte profunde legate de menire, de polarizarea și preluarea energiilor, de transformare psihică prin anularea fricilor și de rolul suferinței în evoluția spirituală a omului. Deși în titlu conține cuvântul „vendetta” (răzbunare), nu e vorba doar de atât… Eroul, purtătorul (aproape permanent) al măștii, nu se rezumă la lejera ucidere a câtorva vârfuri ale politicienilor ce-au acaparat statul, a unor oameni sus-puşi în aparatul demagogic şi dictatorial. Povestea filmului ar trebui „citită printre rânduri”. Cei căzuți sub pumnalele lui V erau stâlpi decizionali foarte importanţi ai sistemului opresiv folosit în manipularea şi controlul maselor: politica (cancelarul Sutler), serviciile de informaţii/serviciile secrete şi poliţieneşti (Creedy), sistemul medical şi de cercetare biologică (Delia Surridge), sistemul religios/biserica (părintele Lilliman), mass media, sistemul militar şi sistemul farmaceutic (Lewis Prothero).

Eroul filmului, V, simbolizează o idee. O idee colectivă, a unui curent de opinie general (şi nu personal), a unui crez care însuflețitor pentru un întreg popor, chiar dacă nu a fost pus în aplicare în ultimii 400 de ani (şi chiar mai mult). Iar această idee este idealul de dreptate şi libertate, înţeleasă într-un context armonios şi paşnic, exact opusul a ceea ce există în marea majoritatea a sistemelor de guvernare a lumii moderne: fie un totalitarism „pe faţă”, fie o falsă democraţie.

Simbolul principal care apare cel mai des în film este cifra 5, conexă cu al cincilea element, eterul. Acesta este cel care are menirea de a realiza orice transformare de stare a oricăruia dintre cele 4 elemente manifestate, deşi el rămâne mereu ascuns, ocultat, invizibil. La fel este şi personajul principal care poartă mereu masca devenită celebră. Masca în acelaşi timp îi anulează lui V caracteristicile personale şi îl face o manifestare vie a acelei idei, a unui principiu, a unei convingeri care exista în toţi ceilalţi. Revenind la cifra 5, aceasta apare în: chiar numele personajului principal (V este 5 roman), în numele ei, Evey putând fi prescurtat în limba engleză prin literele E şi V (a cincea literă a alfabetului şi cinci-ul roman), în expresia latină „vi veri veniversum vivus vici” (prin puterea adevărului, cât timp ce trăiesc, am cucerit universul), care este o înşiruire de 5 cuvinte fiecare începând cu V (cu 5), în cele 5 victime ale lui V, în numărul celulei lui V, care era a cincea, şi în multe alte locuri, unele mai semnificative decât altele.

Masca ascunde identitatea personală (omul situat la nivelul ego-ului, cu limitările aferente) şi îl plasează la un nivel universal, orientat spre menire, spre „idee”, cea care se află simultan în minţile şi inimile tuturor. Acest aspect este prefigurat de finalul în care oamenii, când deveniseră între timp conștienți, uniți și pregătiţi la nivel de masă, puteau acum să îşi asume fiecare acea idee şi să acţioneze pentru punerea ei în aplicare: toţi îşi puneau masca (îşi asumau ţelul comun) şi ieşeau în stradă uniţi, împreună. Masca devine astfel simbolul ideii colective, al binelui comun, al unui scop superior, iar cei care o poartă subscriu acestuia şi contribuie prin propriile acţiuni la realizarea lui.

Un film ce subliniază nevoia ca „aleșii” să fie permanent supravegheați pentru a nu-și uita propria menire, aceea pentru care depun un jurământ la preluarea mandatului, un jurământ prin care se leagă să servească cât pot mai bine, binelui comun…

Cum apreciați acest articol?

Eu îl consider de 5 ⭐️ (altfel nu-l scriam). Tu?

Total voturi: 0 :: Media evaluării: 0

Fără voturi, încă! Fii primul la evaluarea acestui articol.

Dacă ați găsit acest articol util...

Urmăriți-mă pe social media!

Regret dacă acest articol nu v-a fost util!

Permiteți-mi să-l îmbunătățesc!

Spuneți-mi cum pot îmbunătăți acest articol?




Lasă o urmă a trecerii tale pe aici. Un comentariu e binevenit!

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.