Convingerile maselor și formele lor religioase

Serie de articole dedicate cărții lui Gustave Le Bon, „Psihologia mulțimilor”.

întreaga serie de articole

Așa cum s-a văzut anterior, „masele nu cugetă”, „ele admit sau resping global ideile”. Simpatia maselor se poate transforma rapid fie în adorație, fie, dacă apare antipatia, aceasta poate la fel de rapid ură… De aceea, se poate spune că, în fapt, convingerile mulțimilor au la bază un sentiment de natură religioasă.

„«Coordonatele» lui sunt foarte precise: adorarea unei ființe considerate superioare, teamă de puterea atribuită acesteia, supunerea oarbă față de exigențele ei, acceptarea necondiționată a dogmelor impuse de ea, dorința de a răspândi aceste dogme și tendința de a-i socoti dușmani pe cei care refuză să le admită.

Indiferent de ce anume trezește acest sentiment: un Dumnezeu invizibil, un idol sculptat în piatră, un erou sau o idee politică, el e întotdeauna de esență religioasă, contopind miraculosul cu supranaturalul.”

Intoleranța și fanatismul – iată ce însoțește întotdeauna sentimentul religios.

Acest sentiment este caracterizat pe de o parte de o oarbă supunere, de o sălbatică intoleranță, de nevoia de a propaga violența. De-a lungul vremurilor, fondatorii credințelor religioase sau politice au știut să impună maselor sentimente de fanatism, acestea făcându-l pe om să-și găsească bucuria în adorație și chiar să-și sacrifice viața pentru idolul său.

Ca exemplu e dată observația făcută de Numa Denis Fustel de Coulanges în lucrarea „Galia romană” (La Gaule Romaine), conform căreia „Imperiul roman s-a menţinut nu datorită forţei, ci graţie admiraţiei religioase pe care a inspirat-o. «Este un caz unic în istorie, un regim detestat de populaţie care să dureze cinci secole… Şi este aproape de neînţeles cum treisprezece legiuni romane au putut să ţină în frâu milioane de oameni.»

Chiar dacă azi nu se mai înalță altare marilor cuceritori, ei au statui și portrete, astfel încât, în esență, cultul lor nu e diferit de practicat la adresa vechilor lideri. Și totul se bazează pe o constatare simplă: pentru masele de oameni, ești zeu sau nu ești nimic… Ăsta-i fundamentul psihologiei maselor. De ce? Pentru că, aceste mulțimi simt nevoie de certitudini, detestând îndoiala: credința într-o divinitate, convingerile politice și sociale iau forme de-a dreptul religioase.

Serie de articole dedicate cărții lui Gustave Le Bon, „Psihologia mulțimilor”.

întreaga serie de articole
 

Lasă un răspuns

Denumire
Email
Pagină web

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.