Tehnici de manipulare politică: ≪Recomandarea≫

întreaga serie de articole

„Recomandarea”

Tehnică văzută de fiecare dintre noi, în diversele campanii electorale, mai ales în cele pentru alegerile locale: un politician ce se bucură de capital electoral recomandă un candidat, de regulă unul din propriul partid. Un astfel de caz era cel din iunie 2009, când se puteau vedea afișe prin București în care Mircea Geoană și Marian Vanghelie îl recomandau pe Adrian Severin, lider al echipei de candidați PSD la europarlamentare… Și desigur, nu putem ignora recomandările și susținerea de care s-a bucurat Elena Udrea din partea lui Traian Băsescu…

Logica manipulării

Tehnica se bazează pe credibilitatea celui ce face recomandarea, similar cu tehnicile folosite în reclamele publicitare în care putem vedea cum un sportiv de succes recomandă cumpărarea unui anume produs; așa se ajunge ca un antrenor de succes să recomande votarea unui candidat politic într-o circumscripție electorală în care e de presupus că se află o mare parte dintre fanii echipei pe care o antrenează…

Deși e adevărat că influențarea și manipularea nu sunt chiar aceleași lucruri, Recomandarea este o tehnică de manipulare deoarece ea are loc într-un context și o situație, de regulă, mai complexe decât declarația unui star sau politician cu credibilitate.

Emoții sociale vizate

  • Când candidatul Cozmin Gușă invocă proverbul românesc despre prieten și nevoie, e limpede intenția de a provoca în imaginarul colectiv sentimentul asociat prieteniei:

Adrian Mutu este prietenul meu și mă bucur că în cazul lui proverbul „prietenul la nevoie se cunoaște” este valabil. Omul știe ce vorbește și faptul că mă susține mă ajută foarte mult.”

Iar Adrian Mutu RECOMANDĂ:

„Nu voi intra niciodată în politică, dar mă interesează ce se petrece în țara mea. Cozmin vrea să facă ceva. E important. Nu sunt membru în partidul lui, dar dacă l-am văzut că se înscrie în competiție, l-am felicitat. E prietenul meu.
[…] Gușa a reușit să atragă de partea lui și alte nume sonore, cum ar fi Bogdan Naumovici sau fostul campion Leonard Doroftei.”

  • „Recomandarea” a fost folosită masiv în campania alegerilor generale din 2008, când numărul candidaților mai puțin cunoscuți sau chiar total necunoscuți a obligat partidele să se folosească de acest instrument.

„Recomandarea” trece pragul „influenței” în momentul în care se caută asocieri cu emoții, sentimente, stereotipuri și clișee, asocieri de cuvinte fixate deja în imaginarul social.

În noiembrie 2008, „Garantat Vanghelie” a devenit viral. Cuvântul comun „garantat” a fost ales de echipa de campanie pe baza valorii sale speciale, dobândite în comerțul cu amănuntul, asociere indirectă cu sănătatea, eficiența, dreptul la obținerea unor avantaje precum repararea unui produs aflat „în garanție”…

întreaga serie de articole
 

Lasă un răspuns

Denumire
Email
Pagină web

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.