♦♦♦ Marcus Aurelius: «De la zei <am primit>: faptul că am avut bunici buni, strămoşi buni, o soră bună, profesori buni, sclavi buni în casă, părinţi, prieteni, buni aproape toţi; şi faptul că nu am greşit cu ceva faţă de nici unul dintre cei pomeniţi, deşi, având un astfel de caracter, dacă s-ar fi ivit ocazia aş fi putut face aşa ceva; şi zeii au binevoit să nu existe nici un concurs de circumstanţe care să mă pună la încercare;nu am fost crescut prea multă vreme în preajma concubinei bunicului meu, mi-am păstrat vigoarea tinereţii şi n-am devenit bărbat înainte de vârsta cuvenită, ci chiar am depăşit această vârstă; faptul că m-am supus ordinelor unui împărat şi părinte, care a înlăturat din mine orice îngâmfare şi m-a condus la ideea că, trăind la curte, este posibil să nu te foloseşti de gărzi de corp purtătoare de lănci, nici de veşminte elegante, nici de candelabre, de statui şi de astfel de obiecte şi de un lux asemănător, ci, dimpotrivă, este posibil ca fiecare să-şi apropie felul de viaţă cât mai mult de acela al unui simplu cetăţean şi să nu fie socotit, din această cauză, mai umil sau mai nepăsător faţă de îndatoririle care trebuie îndeplinite în situaţia de conducător, în interes public. Faptul că am avut un astfel de frate, capabil prin comportamentul lui să îmi stârnească preocuparea de mine însumi şi, în acelaşi timp, să mă bucure prin respectul şi dragostea sa; faptul că nu am avut copii infirmi sau diformi; faptul că nu am progresat prea mult în studiul retoricii, al poeziei şi al altor materii, în care probabil m-aş fi cufundat adânc, dacă mi-aş fi dat seama că înaintez cu uşurinţă; faptul că m-am grăbit să le acord celor care m-au crescut rangurile înalte, pe care îmi părea că şi le doresc, şi nu am amânat acest lucru cu gând că fiind ei încă tineri, am s-o fac mai târziu; faptul că i-am cunoscut pe Apollonius, pe Rusticus, pe Maximus; faptul că mi s-a arătat cu claritate şi de mai multe ori ce este viaţa trăită „în conformitate cu natura”, astfel încât, atât cât depindea de zei, de comunicările, de ajutoarele şi de inspiraţiile care veneau din partea lor, nimic de atunci nu mă împiedică să trăiesc în conformitate cu natura, şi că m-am îndepărtat de o astfel de viaţă din vina mea şi fiindcă nu ţineam cont de avertismentele zeilor şi, ca să spun aşa, de îndrumările lor; faptul că am un trup rezistent de atâta timp după o astfel de viaţă; (…) faptul că niciodată când doream să ajut un om sărac sau pe oricine altcineva aflat în necaz nu am fost auzit spunând că nu am bani s-o fac şi că eu însumi nu am ajuns într-o asemenea sărăcie încât să cer bani de la o altă persoană; faptul că am avut o astfel de soţiesoţie, atât de ascultătoare, de afectuoasă, de simplă; faptul că am avut educatori vrednici pentru copii; faptul că am primit ajutor prin vise, în special ca să nu mai scuip sânge şi să îmi treacă ameţelile, şi răspunsul, ca să spun aşa, oracular de la Gaeta; şi faptul că, atunci când am dorit să mă dedic filozofiei, nu am ajuns pe mâinile vreunui sofist şi nici nu mi-am irosit timpul analizând texte scrise sau rezolvând silogisme sau ocupându-mă de fenomene cereşti. Căci toate acestea au nevoie de ajutorul zeilor şi al sorţii.» ♦♦♦ Marcus Aurelius: «De dimineaţă începe să-ţi spui: voi întâlni un indiscret, un nerecunoscător, un violent, un perfid, un invidios, un nesociabil; toate acestea li se întâmplă din necunoaşterea celor bune şi a celor rele. Eu, în schimb, care am înţeles că natura binelui este frumuseţea morală şi că cea a răului este urâtul moral şi că natura celui care greşeşte este înrudită cu mine, nu numai prin sângele şi sămânţa sa, ci şi prin raţiune şi participarea la divin, nu pot suferi vreun neajuns de la vreunul din ei, căci nimeni nu mă poate urâţi moral, iar eu nu mă pot mânia pe unul înrudit cu mine, nici nu-l pot urî. Căci ne-am născut pentru a ne ajuta <unii pe alţii>, precum picioarele, mâinile, pleoapele, şirurile de dinţi de sus şi de jos. Aşadar, a acţiona unii împotriva altora este împotriva naturii, iar a te mânia şi a-l detesta pe semen înseamnă a-l trata ca pe un adversar.» ♦♦♦ Marcus Aurelius: «Aminteşte-ţi de cât timp amâni problema şi de câte ori, chiar dacă ai primit de la zei noi termene, nu ai profitat de ele. Dar trebuie să-ţi dai seama, măcar de acum înainte, din ce lume faci parte, din ce realitate conducătoare eşti o emanaţie şi că îţi este fixată o limită de timp: în cazul în care nu te vei folosi de acestea pentru a dobândi seninătatea, prilejul va dispărea şi tu vei pieri şi nu ţi se va mai oferi o altă ocazie.» ♦♦♦ Marcus Aurelius: «Uneori <oamenii> sunt, într-un fel, demni de milă din pricina necunoaşterii binelui şi răului; acest neajuns nu este mai mic decât neputinţe de a distinge obiectele albe de cele negre.» ♦♦♦ Marcus Aurelius: «Respectă cu veneraţie facultatea de a forma opinii. Totul depinde de ea, pentru că în partea conducătoare a sufletului tău niciodată nu ia naştere vreo opinie potrivnică naturii sauconstituţiei fiinţei raţionale. Aceasta garantează absenţa oricărei precipitări, familiaritatea cu oamenii şi apropierea faţă de zei.» ♦♦♦ Marcus Aurelius: «Caută pentru ele retrageri la ţară, pe malul mării, în munţi; şi tu obişnuieşti să-ţi doreşti cu ardoare asemenea locuri. Dar tot acest lucru e cât se poate de prostesc, pentru că îţi este permis să te retragi în tine însuţi în orice clipă doreşti.În nici un loc nu se poate un om retrage mai liniştit şi mai lipsit de griji decât în sufletul său, mai ales cel care are în interiorul său astfel de valori încât, aplecându-se pentru a le privi, ajunge îndată la o desăvârşită uşurare; şi mărturisesc că această uşurare nu este altceva decât o bună rânduială a minţii. Dăruieşte-te, aşadar, tot timpul unei asemenea retrageri şi reînnoieşte-te pe tine însuţi. Să fie scurte însă şi elementare principiile tale, care, îndată ce le-ai întâlnit, îţi sunt suficiente pentru a îndepărta orice suferinţă şi pentru a te trimite înapoi, fără supărare, la activităţile spre care te întorci. De fapt, ce lucru te nemulţumeşte? Răutatea oamenilor? Gândeşte-te la principiul că fiinţele raţionale sunt născute unele pentru altele, că a se suporta unele pe altele este o parte a dreptăţii şi că oamenii greşesc fără voia lor, iar toţi cei care până acum s-au duşmănit, s-au bănuit şi s-au urât, străpunşi de lănci, zac întinşi la pământ şi sunt cenuşă; atunci calmează-te! Dar eşti nemulţumit şi de cele pe care Întregul ţi le-a hărăzit? Aminteşte-ţi dilema: „providenţa sau atomii” şi argumentele prin care s-a demonstrat că lumea este ca o cetate. Oare cele ce privesc trupul vor pune stăpânire pe tine? Atunci gândeşte-te că, odată ce s-a retras în sine însuşi şi şi-a cunoscut propria-i putere, intelectul nu se amestecă cu mişcările plăcute sau violente ale suflului. Şi, în rest, aminteşte-ţi câte ai ascultat despre durere şi plăcere, pentru că ţi-ai uitat asentimentul. poate te va frământa gloria măruntă? Priveşte la iuţeala cu care peste toate se aşterne uitarea, imensitatea timpului infinit, de o parte şi de alta, deşertăciunea faimei, versatilitatea şi lipsa de judecată a celor care par că te aclamă şi îngustimea locului în care faima ta este circumscrisă! Căci întreg pământul este un punct, şi de aceea partea în care locuieşti nu este oare un colţişor? Iar în acest colţişor câţi şi cât sunt cei ce te vor lăuda? În sfârşit, aminteşte-ţi de retragerea pe acest mic câmp care îţi aparţine şi, înainte de orice, nu te mai zbuciuma, nici nu te încorda, ci fii liber, priveşte toate activităţile ca un bărbat, ca un om, ca un cetăţean, ca o fiinţă muritoare. Iar printre preceptele de ţinut la îndemână, asupra cărora te vei apleca, să fie acestea două: primul, că lucrurile nu ating sufletul, ci se menţin în afara lui, nemişcate, în timp ce tulburările provin numai din judecata interioară; al doilea, că toate aceste lucruri pe care le vezi se vor transforma, în timp, şi nu vor mai fi. Gândeşte-te tot timpul la câte transformări ai asistat tu însuţi. „Lumea este alterare, viaţa – părere.”» ♦♦♦ Marcus Aurelius: «Nu te purta ca şi cum ai avea de trăit zece mii de ani. necesitatea stă deasupra ta; cât timp trăieşti, cât timp încă îţi este permis, încearcă să devii bun.» ♦♦♦ Marcus Aurelius: «
UnCheșule, de ce traducerea-i în dublu? Am băut cu toții ceva:)?
Prima traducere, este chiar cu scris mare și-ngroșat, Cea care se suprapune , are scrisul mic, puchinos dar subțiratic, care obosește vederea.
Nu poți s-o lași numai pe prima sau numai pe a doua?
Magda, îmi cer iertare, eu nu văd decât traducerea cu caractere mari. E drept că acum am verificat de pe un iPad. În altă ordine de idei, mi-ar place să pot edita filme/subtitrări și să le încarc eu pe YouTube. Din păcate, nu am cunoștințe în acest domeniu. Poate le voi dobândi, în timp… 😉
Înclin să cred că e vorba de faptul că e activată traducerea automată, care trebuie dezactivată de undeva. Dacă tot nu merge, pot înlocui filmul cu o altă adresă de pe YouTube, dacă crezi că merită…
Nu, las-o-așa… văz în ecou (sau în degradeu… 🙂 )
Am parcurs așa, fugitiv… din citate-n citate!
Parc-aud: Sfidătoareo! Pleacă de-acilișea! Sau pui un emoticon de ne-nțeles care seamănă, fie c-o grămăjoară mică de nisip, ori c-un un pumn strâns ”odihnit” pe orizontală…, cine știe?
UnCheșule, să știi că, pe lângă ”America Freedom to Fascim”, n-am uitat nici de documentarul ăsta care mi se pare interesant. Numai că, fiind atât de lung ca durată (3h și 37 min.) voi extrage anumite citate care mi se par interesante și le voi comenta acolo unde e cazul!
SFIDĂTORUL:
17,38:
Adeversarul are fața acoperită. A ta.
În interiorul ființelor umane, acționează două tipuri de minte. În realitate, ”mintea” este un cuvânt care nu se potrivește perfect cu definiția mecanismelor umane care acționează în noi pentru a ne permite evaluarea și interpretarea realității. Totuți, în acest context, îl vom folosi din comoditate.
În termeni de profunzime, primul dintre acestea, e cea care se întâlnește imediat, mai evident, și care utilizează DIALOGUL INTERIOR ca element de auto-afirmare și auto-perpetuare. (Perpetuare a ce? A ”minții” sau a ideilor născute din puțul gândirii ei? Și ”auto-afirmare(a)” nu este cea care duce progresiv și spre auto-perpetuare?!)
Vom numi acest tip de minte, MINTEA SUPERFICIALĂ. Caracteristicile sale, sunt simple:
1. Mintea superficială, dialoghează constant cu ea însăși.
2. E complet focalizată pe trecut sau viitor.
Analizează TOTUL în termeni de PROFIT și PIERDERE, pentru cel care reușește să interpreteze realitatea.
(Deci, sunt și oameni care NU știu să interpreteze realitatea, negândindu-se la consecințele trecutului simțit în present, prin neînvățarea lecțiilor trecute care devin consecința inevitabilă a unui viitor la fel de previzibil din punct de vedere negativ (prea puțin pozitiv, numai zic – calitativ), pentru cei care nu învață nimic din trecutul lor.)
Ia decizii doar pe baza experiențelor trecute. (Nu e un lucru rău, mai ales că, dacă conștientizează CINE sunt și ÎNCOTRO vor să se-ndrepte în viitor, recunoscându-și greșelile, sunt/devin precauți în/pentru viitor.)
Își schimbă ideile și direcția, la câteva minute odată.
Proiectează tot ceea ce e de proiectat.
Calculează tot ceea ce e de calculat.
Este incapabilă de concentrare.
Starea sa naturală, este aceasta: dialog interior necontenit, atenție constantă pe trecut și viitor: ”Cât pot să câștig? Dar dacă pierd? Mereu a fost așa, așadar, mereu va fi așa. Calea mea este aceasta! Chiar aceasta! Voi merge acolo, voi face asta, voi spune aia…”
Incapacitatea de atenție totală pe AICI și ACUM.
Ne vorbim neîncetat de lumea noastră, și tocmai prin acest dialog interior, noi o păstrăm, o reînnoim, îi asigurăm viața și energia.
În timp ce ne vorbim nouă înșine, ne alegem căile, și astfel ne repetăm alegerile și căile, până în ziua morții, pentru că până în acea zi, vom repeat aceleași lucruri. (sau greșeli?) John Michael Abelar
Sub mintea de suprafață, există o minte mult mai tăcută, care percepe realitatea fără interpretarea gândirii (adică instinctiv, intuitiv)
Știe care-i calea cea mai bună pentru noi, și ne-o comunică prin SENZAȚII și SENTIMENTE.
Funcționarea sa nefiind bazată pe gândire și dialog interior, ci pe evaluarea energetică a momentului present, ea ne indică O CALE fără a calcula procentul de pierdere sau câștig și nu se așteaptă la un anume rezultat.
(Adică, te face să-l/s-o cunoști pe cel din fața ta, situația creată, printr-o ”rațiune” specifică instinctelor, senzațiilor, care afirmă sau infirmă despre cel/cea din apropierea ta, în ciuda bună-voinței sale, a zâmbetului său mieros și-a vorbelor ”convingătoare”, dacă e mincinos, prefăcut, rău-intenționat, chiar malefic! Dar…chiar dacă amprenta energetică este cea definitorie pentru tipul ăsta de gândire, nu ”ține” mai degrabă de simțire, de inimă, de ceea ce simte de fapt, inima? Iar dacă îi spunem totuși MINTE, poate e vorba despre o minte a inimii care, de multe ori e împotriva minții raționale, rareori în tandem cu ea, nu? )
Această minte nu are nevoie deloc să facă planuri sau proiecte pe termen de finalizare prestabilit, deoarece, nu folosește viitorul ca pe o modalitate de evadare, și nu ia decizii bazându-se exclusiv pe baza de date creată de evenimentele trecute, deoarece nu folosește trecutul ca model imuabil pentru present. O vom numi de-acum încolo MINTEA PROFUNDĂ. (profundă, ne-profundă, superioară celei superficiale, nu trebuie luată NUMAI ea, de Bună!)